14 september 2012
Quooker 'Parel van Hollandse maakindustrie' - 0

Quooker 'Parel van Hollandse maakindustrie'

Familiebedrijf bestaat 25 jaar en wijt wereldwijd succes aan voortdurende innovatie

Het familiebedrijf Quooker ziet volop kansen voor de Nederlandse maakindustrie. De successtory van de kraan die kokend water levert, kan een voorbeeld zijn.
Het 25-jarig bestaan van kokend kraanwater is volgens de gebroeders Niels en Walter Peteri ‘een bron van inspiratie voor de Nederlandse maakindustrie’. „Ons familieverhaal bewijst dat je in de kelder een uitvinding kunt doen en die succesvol kunt produceren en verkopen”, zegt Niels Peteri.
Samen met zijn jongere broer Walter voert hij de directie over Quooker, marktleider in de wereld van systemen voor kokend water uit de kraan. Het familiebedrijf ligt op stoom, in negen Europese landen zijn inmiddels 250.000 Quookers verkocht.
Elke twee jaar verdubbelen de productie - gewoon in Ridderkerk en de verkoop. Alleen dit jaar valt de groei voor Quooker-begrippen tegen. De aanwas blijft beperkt tot 10 procent, mede doordat de keukenbranche door de crisis op de huizenmarkt op zijn gat ligt.
Het succes wordt toegeschreven aan voortdurende innovatie. Van de honderd werknemers zijn er meer dan vijftien bezig met vernieuwing. De laatste noviteit is de Quooker Fusion, die uit één designkraan zowel koud, warm als kokend water laat stromen.
Het is de uitgekookte strategie die Peteri het vertrouwen geeft dat voor het bedrijf een grootse toekomst is weggelegd als één van de voorbeelden van de Nederlandse maakindustrie.
Produceren in China? Dat nooit, niet, zegt Niels Peteri. „Ik pleit juist voor de terugkeer van de maakindustrie naar Nederland.
Het kostenvoordeel van productie begint steeds meer te verdampen.
China kan bovendien ons hoge kwaliteitsniveau niet halen.”
Hij ziet nóg een gevaar. „In Azië wordt onze kennis gekopieerd, we geven het daar alsWest-Europa gewoon weg. Quooker heeft 42 octrooien op zijn naam staan, daar zijn we zuinig op. Door juist ontwikkeling en productie in eigen hand en dicht bij elkaar te houden, kunnen we blijven groeien.”
Volgens Niels Peteri is het van groot belang dat aan de hand van successen van bedrijven als Philips, ASML, VDL en Aalberts Industries meer aandacht wordt besteed aan de industrie. „Je kunt niet alleen maar geld verdienen met diensten verlenen.”
Duitsland boekt zijn economische successen door zijn industriële traditie. Nederland heeft zijn maakindustrie grotendeels verscheept naar het Verre Oosten. „ Die moet je terughalen. En dat kan. Door meer jongeren op te leiden voor technische beroepen. En door concurrerender te zijn. Dat is niet zomoeilijk; door de werkweek in de cao van 38 naar 40 uur te verlengen, kom je al een heel eind.”
Quooker verwacht de komende jaren onstuimige vooruitgang. Een kwart eeuw lang hebben kopers van een Quooker volgensWalter Peteri, verantwoordelijk voor de verkoop, moeten uitleggen waarom zij zo’n malle extra kraan boven hun gootsteen hadden.
„Tegenwoordig is het omgekeerd”, zegt hij glunderend. „Nu moet jeuitleggen waarom je niet meteen een Quooker bij je nieuwe keuken hebt gekocht.”
De volgende 25 jaar verwacht hij dat de vondst algemeen geaccepteerd wordt, zoals nu de magnetron. „We hebben er 25 jaar over gedaan om de Quooker aanvaard te krijgen. Over een kwart eeuw heeft iedereen kokend water uit de kraan.”
Henri Peteri (1918-2007) heeft kunnen meemaken hoe zijn zoons zijn geesteskind tot bloei hebben gebracht. Peteri senior kreeg zijn ingeving in 1970, toen hij als ingenieur bij Unilever werkte met de voorloper van Cup-a-Soup. Unilever was enthousiast over deze eerste ‘instant’ soep, die in vijf seconden oploste in kokend water.
Zo ‘instant’ was dat niet, vond Peteri senior, omdat je eerst vijf minuten moest wachten totdat het water kookte. Hij nam ontslag en sleutelde in de kelder van zijn Rotterdamse huis aan het prototype van de Quooker.
Sinds het begin van de productie in 1987 werden vele verliesjaren op rij genoteerd. Walter Peteri: „ We maakten bijna elk jaar een ton verlies, maar we bleven geloven.”
Sinds de eeuwwisseling maakt het bedrijf winst. Er is geen dubbeltje meer van de bank, alle aandelen zijn in het bezit van de familie. Samen met broer Walter vormt Niels Peteri de directie van Quooker, marktleider in de wereld van kokend water uit de kraan.

Terug naar het overzicht