08 februari 2015

Eerste paal voor uitbreiding Quooker

Nederlands familiebedrijf investeert in groei en innovatie

Op donderdag 19 februari is de eerste paal geslagen van de nieuwbouw van het Nederlandse familiebedrijf Quooker. De afgelopen 4 jaar groeide Quooker dwars tegen de economische crisis in: zowel de omzet als het aantal medewerkers verdubbelde in 4 jaar tijd. Het totale aantal fte’s groeide daarmee naar een totaal van 150.De producent van de kokend-water-kranen creëert in Ridderkerk extra ruimte voor productie, opslag en kantoor. Bij de bouw wordt rekening gehouden met duurzaamheidsaspecten: integratie van o.a. zonnepanelen, ledverlichting en een innovatief klimaatbeheersingssysteem zorgen voor een energiezuinig gebouw. De nieuwbouw in Ridderkerk bedraagt 5.872 m2, de totale oppervlakte bedraagt daarmee ruim 11.000 m2. De kosten van de zelf gefinancierde uitbreiding bedragen ruim 8 miljoen euro.

Nederlandse maakindustrie
Quooker is groot voorstander van de terugkeer van de maakindustrie naar Nederland. De assemblage van de Quooker is in handen van een eigen productieafdeling in Ridderkerk.  Van deze onderdelen wordt een groot aantal essentiële onderdelen zelf geproduceerd. Ook de gehele assemblage vindt plaats in Nederland. De Sociale Werkvoorziening wordt eveneens ingezet bij het productieproces. Het familiebedrijf Quooker ziet volop kansen voor de Nederlandse maakindustrie. Het succesverhaal van de kraan die kokend water levert, is hier een voorbeeld van. Quooker investeert daarom ook veel in R&D: door voortdurende innovatie kunnen Nederlandse bedrijven grote successen boeken, zowel nationaal als internationaal. Niels Peteri, mede-eigenaar van Quooker:

 ‘Ontwerpers kunnen alleen écht innoveren als ze precies weten hoe een productieproces in elkaar zit. Door zowel productie als productontwikkeling onder één dak te hebben, kunnen werkelijk vernieuwende producten, zoals de Quooker, gerealiseerd worden. Het blijven innoveren is essentieel voor Nederlandse bedrijven, zeker gezien de toenemende concurrentie uit landen als China.‘

Expansie
Quooker heeft de uitbreiding van fabriek nodig om de groeiambities te verwezenlijken. Nederland is nog steeds de grootste markt, maar nu al wordt 60% van de verkochte Quookers naar het buitenland geëxporteerd. De komende jaren ligt de nadruk dan ook op internationale groei. Momenteel worden de kranen verkocht in Noord-West-Europa. In 2015 richt Quooker zich daarbij op een nieuwe markt: de Verenigde Arabische Emiraten.

QUOOKER SUPPORT

MAIL ONS
pers@quooker.nl
BEL ONS
0180 420488